Przedstawiam najnowszy ranking kredytów hipotecznych w grudniu, uwzględniający podwyżkę stóp procentowych po trzeciej decyzji Rady Polityki Pieniężnej.
Teraz doszedł jeszcze dodatkowy czynnik wzrostu oprocentowania w bankach. Jest nim spora różnica pomiędzy WIBOR 3M a WIBOR 6M. W rezultacie o ile przed podwyżką różnica między tymi parametrami wynosił tylko 0,04% to teraz osiągnęła poziom 0,26%.
Więcej na temat WIBOR i historii zmiany jego wysokości w latach 1989-2020 można znaleźć tutaj >>>
Do wyliczeń przyjąłem kwotę 300 tys. zł. z okresem spłaty 30 lat w ratach równych. Była to średnia wysokość kredytu hipotecznego udzielona przez banki w IV kwartale 2020 roku. Oferty podzieliłem na dwie grupy:
– 10% wkład własny
– 20% wkład własny
Według mnie najlepszym kryterium porównującą oferty kredytów hipotecznych jest ich całkowity koszt. Składają się na nie:
– odsetki
– prowizje
– ubezpieczenie na życie
– ubezpieczenie od utrata pracy
Ale uwaga. Aby skorzystać z niższego oprocentowania w każdym banku należy nabyć dodatkowe produkty. W wielu z nich skorzystanie z najtańszych ofert kredytowych dla większości klientów jest trudne do spełnienia lub niemożliwe.
Jakie mogą być kryteria uzyskania najtańszej oferty w bankach?
2. Wysoki dochód na przykład 10 tys. zł netto miesięcznie.
3. Zatrudnienie w wybranych sektorach gospodarki.
4. Nabycie dodatkowego ubezpieczenia na życie.
5. Nabycie karty kredytowej i aktywne korzystanie z niej.
6. Nabycie ubezpieczenia nieruchomości za pośrednictwem banku.
7. Zakup nieruchomości tylko w wybranych, największych aglomeracjach miejskich w Polsce.
8. Wniosek kredytowy składany przez dwie osoby uzyskujące dochody.
Dlatego w moich wyliczeniach przygotowałem dwa rankingi. Pierwszy z rankingów kredytów hipotecznych w listopadzie przedstawia maksymalną obniżkę kosztów kredytu w zamian za skorzystanie ze wszystkich dodatkowych produktów w danym banku. Drugi ranking przedstawia koszt kredytu po tzw. korekcie dostępności. Tu z oferty wyłączyłem dodatkowe produkty, których nabycie przez większości klientów może być trudne lub niemożliwe.